…
Play

Möt en servicetekniker:

Möt en servicetekniker:Ulf Grefalk

Servicetekniker säkerhet | Linköping

Ulf Grefalk

Hur är det att jobba som servicetekniker på säkerhetssidan? Vi träffade Ulf Grefalk som jobbat på STANLEY Security i två år och hjälper, tillsammans med sina sex teknikerkollegor, kunder över hela Östergötland. Ulf berättar om hur det är att arbeta som servicetekniker, vad som är fördelarna med STANLEY Security och vi får följa med ut och se hur vardagen ser ut!

Du har jobbat på STANLEY Security i drygt två år nu, kan du berätta lite om din bakgrund?

Ja precis! I grunden är jag elektriker och har alltid varit teknikintresserad. Det är roligt att koppla ihop olika tekniska lösningar och datorer, som idag är en stor del av vår vardag, vilket jag har stor erfarenhet av.

Vad var det som lockade med att börja jobba hos STANLEY Security?

Allt var mer! Fler kunder, större områden att jobba över och en större bredd i portföljen. Det lockade att få nya utmaningar och större uppgifter helt enkelt.

Hur känner du att din tekniska bakgrund och intresse har hjälpt dig i arbetet?

Det är inte unikt för mig att man som servicetekniker har ett brinnande intresse för teknik. Vi är problemlösare och det är det vi tycker är roligast. Däremot tror jag att min datorkunskap har hjälpt mig mycket och underlättat en del. Kopplingar mellan mina enheter och managementsystem fungerar ofta väldigt smidigt.

Hur ser dina arbetsuppgifter ut till skillnad mot till exempel gänget på brand?

Vi har inte riktigt lika många avtalade kontroller till exempel. Nästan alltid utgår vi från ett avtal och då brukar det vara en teknisk översyn ungefär en gång per år. Hos vissa kunder, där säkerheten är väldigt prioriterad, gör vi även kvartalsprov. Då är det oftast fokus på överfallslarm.

Vilken typ av kund kan det vara?

Ett exempel är en tillverkande verksamhet. Då finns det kanske en fabrik och även butiksförsäljning i samma lokal. Vid de tillfällena har vi ofta ett avtal där vi kontrollerar fabriken en gång per år och överfallslarmet i butiken en gång i kvartalet.

Är det alltid avtal eller finns det alternativ?

Ja absolut. Det finns en del kunder som köper in en färdig anläggning. Sen hör de av sig om det skulle uppstå något problem eller när de vill ha en genomgång.

De kan då ringa lite när som helst misstänker jag?

Jo, så är det. Vi försöker alltid hjälpa till så fort vi kan och vi har dessutom en jourverksamhet som vi delar med Jönköpingskontoret. Det är 8 personer som delar på jouren och man har jour en vecka åt gången.

Hur fungerar säljprocessen för er? Är ni med och säljer in lösningar till kunden?

Vanligtvis kommer vi in när en säljare har fått ett uppdrag eller problem från en kund. Då stöttar vi säljaren i tekniska frågor så att rätt lösning erbjuds.

Jag förstår! Kan vi följa med dig ut och se hur du arbetar?

Absolut!

En utav Ulfs största kunder är Tekniska Verken i Linköping. Vi får följa med ut! Först ut är kontroll utav en grind till en av entréerna hos Tekniska Verken.

Vad är det vi ska göra här?

Det är viktigt att vi gör kontroller av passersystemen regelbundet. Vi kollar så allt ser bra ut, spänningen är rätt och att elektroniken och funktionerna fungerar som de ska. Dessutom ser vi till att hålla det snyggt och rent runt elektroniken och i skåpen, säger Ulf.

Hur stort är Tekniska Verken?

Det finns flera olika anläggningar som är lite utspridda över hela Linköping. Just nu är vi på Avfallsanläggningen men det finns också en avloppsanläggning, biogasanläggning, vattenkraftstation, vattenreningsverk, vattentorn och kraftvärmeverk som nog är det som flest sett. Det ser man tydligt när man åker genom Linköping på motorvägen.

Är man mycket utomhus i ditt arbete?

Både ja och nej. Vissa dagar är jag ute jättemycket och till exempel kontrollerar fysisk utrustning. Men det är också vanligt att jag sitter inne i ett serverrum med min dator i 8 timmar! Vi ska faktiskt sticka vidare nu och se över en dörr som larmar att den inte fungerar som den ska, och då börja vi vid datorn inne hos Tekniska Verken.

Vad är det bästa med att jobba som servicetekniker?

Variationen! Det är väldigt roligt att varje dag och vecka är helt olik den andra. Självklart har jag också återkommande uppgifter, men ofta vet jag inte exakt hur min vecka ska bli på måndag morgon.

Nu när det är varmt är det ju faktiskt skönt att vara ute. Kan vi inte ta något mer jobb utomhus som avslutning?

Jo, jag har faktiskt en porttelefon som är felanmäld och vi måste byta.

Vad är det som har varit problemet med den här?

Igår eftermiddag fick vi in en felanmälan om att den här inte fungerade som den skulle. Framförallt så var felet att knapparna inte registrerade som tänkt. Så då åkte jag hit tidigt i morse på väg till kontoret och kunde konstatera att den var helt slut.

Byter du ut den direkt då?

Om jag har rätt utrustning i lager. I det här fallet åkte jag förbi kontoret och hade faktiskt rätt porttelefon inne. Det är flera kablar som kopplas om och sedan gör jag en grundprogrammering och kontrollerar att den ringer upp och den som svarar kan öppna dörren. På denna har jag min egna mobiltelefon inlagt så jag kan göra testet helt själv utan att störa någon hos kunden.

Stort tack för att vi fick följa med dig idag. Man märker att det är full fart varje dag!

Tack själv!