…
Play

Patrik sålde något

Patrik sålde någotsom inte finns

Patrik Blomqvist väg till ett jobb hos oss såg lite annorlunda ut än vanligt. Han vågade anta utmaningen att bli STANLEY Securitys nya stjärnsäljare genom att sälja in en säkerhetslösning som ännu inte finns – Dober Drone. En fiktiv drönare som aktiveras när något akut inträffar och som med hjälp av värmekameror kan identifiera hur förövarna rör sig. En utmaning Patrik klarade galant!

Patrik, berätta lite om dig själv.
– Jag heter Patrik och är 46 år. Jag har jobbat inom försäljning sedan jag var 21 men i flera olika branscher, där jag sålt olika produkter och tjänster. På fritiden umgås jag gärna med min fru och mina två söner. Jag älskar tennis! Jag spelar aktivt i division 1 och försöker tävla och träna så mycket jag bara hinner. Utöver tennisen sitter jag även med i styrelsen för en organisation som heter ”Make a Change”, som arbetar för att motverka mobbning bland barn och vuxna. Det ligger nära hjärtat, jag hoppas på att kunna förändra något med det!

Vill du berätta hur du gick tillväga när du sökte jobbet?
– Jag såg annonsen på LinkedIn, så jag skrev ett meddelande till Niclas där jag presenterade mig själv som om jag redan jobbade på STANLEY Security. Men det gick inte helt som jag hade tänkt mig. Jag fick tillbaka ett meddelande där det stod
”Hej Patrik. Jag jobbar på STANLEY Security, men vart jobbar du? Jag känner inte igen ditt namn”.
Då svarade jag att jag kanske missuppfattat hela grejen, men att jag förstått det som att kan skulle sälja in sig till honom för att kunna boka in ett möte. Men till slut förstod vi varandra och kunde boka in ett möte!

Vilket lustigt missförstånd! Hur förberedde du dig för mötet?
– Enligt utmaningen skulle man presentera Dober Drobe för Niclas. Så jag förberedde mig genom att göra en presentation om Dober Drone och hur fantastisk den här produkten är. Jag gillar att måla upp saker, att göra en story. Så jag tog även med mig min sons drönare med för att kunna visualisera ännu bättre.

Kul initiativ! Vad hände efter ert möte?
– Vi hade ett trevligt samtal och jag fick komma på ännu ett möte där jag träffade fler medarbetare. Då kände jag att det här är rätt bolag för mig, här vill jag jobba. När jag sedan fick ett erbjudande om att jobba med försäljning av tjänster på SOC:en blev jag jätteglad. Jag var ute efter ett bolag där jag kan stanna och växa. Där är jag nu!

Vilken resa du har haft hittills!
– Ja, den är annorlunda och lite komisk när jag tittar tillbaka på den. Det jag förstått är att STANLEY Security tittar mycket på människors möjligheter till att utvecklas istället för att bara ha en uppdragsbeskrivning och annonsera ut tjänster därefter. STANLEY Security letar hela tiden efter duktigt folk, och hittar man rätt person så tar man tillvara på dem. Man värdesätter helt enkelt människors potential!

Vilka förhoppningar har du med din nya tjänst?
– Jag vill självklart kunna bidra till ökad försäljning av våra tjänster och kunna bidra med kunskap för hur man kan sälja tjänster. Jag hoppas på att kunna få försäljning av tjänster till ett långsiktigt tankesätt.

Slutligen, vad tyckte du om den här rekryteringskampanjen?
– Den drog verkligen ögonen till sig! Dober Drone är en intressant tanke och en fantastisk lösning. Generellt tycker jag att kampanjen hade en stark närvaro och var väldigt intressant. Jag tror att många har sett och noterat den. Det här sättet att rekrytera på är en del av framtiden tror jag. Det sticker ut och bryter igenom bruset. Den har helt klart lyckats!