Martin Häll jobbar som teknisk säljsupport på STANLEY Securitys brandavdelning, och har arbetat med det i ungefär tio år. Tidigare har han arbetat som tekniker och har nästan 20 års erfarenhet från branschen.

Hej Martin! Kan du berätta lite vad du gör om dagarna?
Hej! Jo, absolut! Jag jobbar som teknisk säljsupport på STANLEY Securitys brandavdelning. Där arbetar jag mot överordnande system för att hjälpa och stötta säljare och hitta lösningar på våra kunders problem och önskemål. Och det kan vara allt ifrån vanliga standardleveranser till speciallösningar där det krävs mer eftertanke.

Oftast går processen till så att en säljare kontaktar mig, och berättar om kundens önskemål och tankar. Då sitter jag med i möten och diskuterar fram vad jag tror är den rätta tekniska lösningen för just dom, hur de bör tänka och varför. Ibland har kunden lite koll och vill att vi tar fram rätt förslag, och ibland har kunden stenkoll på hur de vill ha sitt brandlarm. Oftast kommer resultatet fram av en dialog där vi formar brandlarmet efter kundens behov under resans gång. Processen går ofta till så att jag tittar på vad vi har internt, och om vi kan använda oss av det vi redan använder idag. Och så roddar jag med leverantörer om vad de kan skaka fram. Brandlarmsvärlden är inte lika stor som resten av säkerhetsvärlden, så oftast kan vi hålla oss till de lösningar vi har. Men ibland behöver vi ta fram nya produkter och lösningar för att motsvara kundens behov. Och då gör vi det!

Det låter som väldigt spännande dagar! Vad skulle du säga är det roligaste med ditt jobb?
Det roligaste med mitt jobb är all kundkontakt. Att jag får träffa så många och olika typer av kunder och sätta mig in i deras verksamhet. Verkligen försöka förstå vilka behov de har, hur arbetet fungerar på plats och hur vi bäst ser till att brandlarmet överträffar förväntningarna. Det är ju det som allting i slutändan handlar om – att ta fram säkra brandlarm som räddar liv. Det är det vi gör, räddar liv. Och det är det som motiverar mig om dagarna.

Kul! Och slutligen – är det några särskilda utmaningar du brukar möta i ditt jobb?
Största utmaningen är att rita upp en lösning på en pappersbit, och få det att fungera tekniskt hela vägen. Det är många bitar som ska falla på plats. Även om vi oftast har produkter som ska fungera kan omständigheterna ibland vara så att en liten del saknas.

Då kan man vara 99% klar med allting, men sen helt behöva stanna för att det saknas en del. Men oftast kan man lirka med leverantörer, och göra lite omkörningar.

Jag håller även i teknikerutbildningar, och är iblandad i produktutvecklingen i vissa delar. Många av mina arbetsuppgifter går in i varandra, om en kund behöver en produkt som inte finns är det lämpligt att jag sitter med och tar fram produkten. Likadant så har jag lång erfarenhet som tekniker, och därför passar det bra att hålla i utbildningar för nya tekniker också.